Rabu, Oktober 14, 2009

Taman Arnab Zamrud Dah Siap

Rumah kelompok arnab 20 sel telah siap. Masih ada ruang untuk ditambah 4 sel lagi jika mahu tapi saya rasa 20 sel itupun sudah memadai. Bahagian atas sekali saya jadikan stor makanan dan peralatan mencuci reban. Rumah arnab ini saya reka supaya arnab tidak boleh diganggu anjing ataupun kucing. Kawasan saya tinggal ini banyak kucing dan juga anjing. Maklumlah, faham-faham sahajalah tinggal di Pulau Pinang ini. Saya juga ada sediakan ruang berpagar untuk arnab bersenam, melompat dan berlari-lari di sebelah petang. Mereka dilepaskan pada jam 5:30 petang sebab tunggu legenda "Sumpah Bunian" habis dulu, hehe. Kanak-kanak kejiranan akan mengerumuni pagar dan bermain-main dengan arnab.
Memang jelas sangat arnab-arnab ini gembira bila dilepaskan. Dan nampaknya waktu inilah induk jantan mencari peluang melepaskan biang masing-masing. Dan saya pening kepala bila kanak-kanak yang ramai ini menjerit-jerit panggil saya sambil kata "Arnab putih besar tu dok naik dan gigit arnab-arnab lain. Jahat betul arnab tu...". Haha. Anak-anak yang mengerti, tersengih aja.. Emak pula yang malu..


Peminat-peminat arnab ini pasti menghabiskan masa petang di taman arnab ini. Berapa lama akan bertahan tak tahulah. Halaman depan sebelah kanan rumah saya yang merupakan taman melati dan wakaf kayu bakau dalam proses untuk diubahsuai menjadi kawasan garaj. Anjung kereta sediada yang boleh memuatkan dua buah kereta sudah tidak mencukupi tidak lama lagi bila anak sulung yang baru dapat lesen memandu, terketaq-ketaq minta dibelikan kereta juga. Tapi sebenarnya kereta ketiga saya pun sekarang ini menumpang tempat letak kereta di rumah sebelah. Hehe, menyalahkan anak pulak....
Jadi hampir kesemua pokok-pokok terpaksa dipindahkan ke taman arnab ini. Pokok-pokok yang ditanam di tanah terpaksa dikorek dan dipasukan. Akan jadi cantiklah taman arnab saya nanti. Tapi tanah belakang rumah saya ini dikhaskan untuk tapak rumah adik yang sekarang ini tinggal di Kuala Lumpur. Jadi saya kena pindahkan arnab ini bila mereka hendak membina rumah kelak. Rasa-rasanya lambat lagi... danlah (sempat) beranak-pinak dulu arnab ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan