Rabu, Disember 09, 2009

Tak semudah yang disangka.

Membela arnab bukanlah semudah yang disangka. Kadar kematian agak tinggi. Tambahan pula dengan keadaan cuaca sekarang yang kerap hujan lebat dan berpanjangan. Maklumlah, kita dalam musim tengkujuh sekarang ini. Banjir juga terjadi di sesetengah negeri.

Kematian demi kematian berlaku. Di mulai dengan anak arnab putih yang belum sempat diberi nama atau difotokan, yang diberi Abang Mail. Kemudian 2 ekor anak Qistina yang hanya mampu hidup selama 4 hari.

Ada satu hari hujan turun dengan lebat, berangin dan mendadak. Kain di ampaian pun tak sempat diangkit. Reban arnab hanya sempat ditutup selepas beberapa ketika. Ada arnab yang telah basah kena tempias hujan. Keesokan harinya, tiada pula apa-apa petanda negatif pada arnab-arnab tersebut sehinggalah beberapa hari kemudian. Yori, Cicak dan Angie kurang berselera untuk makan. Rossa pula menurut sehari kemudian. Saiful telah bawa mereka ke Klinik Anthony di Jalan Raja Uda, tetapi takdir telah tertulis. Angie, Cicak dan Rossa mati juga beberapa hari kemudian. Sedihnya kami..

Pada Sabtu lepas, kami sekeluarga balik ke Kuala Kangsar menghadiri khenduri perkahwinan Zira, anak saudara makwe. Kemudian kami singgah di kedai haiwan di Kuala Kangsar. Saya beli 4 ekor arnab yang comel-comel yang saya kira hanya arnab kampung dengan harga yang agak murah selepas meminta diskaun.

Saya juga ada melayari laman-laman web dan terjumpa mengenai "Stripe for adoption". Maka saya telah menghubungi Trina, empunya arnab tersebut. Beliau dan keluarga telah membela Stripe selama hampir tiga tahun dan akan pulang ke Australia sebelum Krismas. Jadi saya menawarkan diri untuk membela Stripe. Stripe adalah arnab yang terlatih dan "toilet trained". Maka saya bela Stripe di dalam rumah. Suami dan anak-anak juga gembira menerima Stripe.

Hairan, alahan saya pula telah hilang selepas seminggu sahaja saya bertopeng. Tapi yelah, Alhamdullillah sangat. Saya rasa gembira menghabiskan masa lapang dengan bermain dengan arnab-arnab ini. Begitu juga dengan anak-anak dan saudara mara sekeliling.

2 ulasan:

  1. comey bunny ni, saya pon bela bunny.. siap letak dalam bilik lagi. ble balik kejer lepaskan mereka lari2 dalam bilik..

    BalasPadam
  2. Bermain dengan arnab ni boleh menghilangkan stress. Saya gembira walaupun sebenarnya masalah kerja berlambak.

    BalasPadam