Isnin, Disember 21, 2009

Sistem minuman berperanti.

Saya sedang mencuba untuk memasang sistem minuman menggunakan peranti. Sistem perpaipannya telahpun siap sebulan lalu. Saya sudah cuba mencari peranti yang sesuai di kedai-kedai akuarium dan binatang kesayangan serta di kedai hardware tapi tidak berjumpa. Saya juga telah mencari di kedai-kedai perkakasan paip air. Tak juga jumpa. Sudahnya saya nekad untuk cuba membuat sendiri peranti tersebut. Saya beli bola besi "bearing" dan paip tembaga penghawa dingin bersaiz 1/4" atau dua hun. Beberapa kali cubaan dibuat untuk mendapatkan peranti yang sesuai. Dua biji bola bearing nampaknya tidak cukup berat untuk menahan air daripada keluar laju. Tiga biji agak sesuai. Dua hari saya menggunakan sistem ini. Hari ketiga bola dan tembaga mula berkarat dan air mula menitis secara berterusan. Saya memang ada membuat perbandingan kos jika menggunakan paip dan bola stainless steel tetapi kosnya menyamai harga "feeder bottle". Jadi tidak berbaloi untuk menggunakan bahan ini.


Minggu lepas saya telah menghantar paip tembaga itu ke kilang "chrome" dan sepatutnya boleh diambil Khamis lepas, tetapi saya agak sibuk dengan tender pembinaan dan hal imigresen pekerja-pekerja Indonesia saya. Sepanjang siang hari ini juga saya sibuk hingga tidak berkesempatan untuk singgah mengambilnya. Esok pula kami, lima keluarga, 31 orang semuanya (kecuali Saiful yang kena menjaga arnab-arnab) akan bermandi-manda di Lost World of Tambun atas permintaan anak-anak dan sepupu-sepupu mereka. Mesti habis di sana sepanjang hari juga....

Bola "bearing" yang telah ada tidak boleh dichromekan jadi terpaksalah saya beli bola stainless steel yang berharga RM1.40 sebiji. Stainless steel lebih berat dari besi keluli lembut (mild steel), jadi mungkin dua biji sudah memadai. Jika tidak, saya perlu cari spring pula untuk menahan bola-bola tersebut. Tidak berbaloi jika kena guna sehingga tiga biji bola. Baik beli sahaja feeder bottle dan cabut sahaja muncungnya. Lalu sambungkan sahaja ke sistem perpaipan yang telah siap itu.

Nanti saya akan kemaskini hal sistem minuman peranti ini. Yang penting kita kena cari bahan yang efektif, mudah diselenggara dan murah.

Semasa permulaan dulu saya ada beli pasu minum dan makan dari pasu tanah liat yang berharga antara Rm5.50 dan Rm9.00 sebiji. Ianya mahal, berat, mengambil ruang (space consuming) dan susah diselenggara. Saya ini agak cerewet fasal kebersihan jadi pasu-pasu itu saya cuci dua kali sehari! Ini baru 22 ekor. Saya kena fikirkan cara yang mudah dan murah jika mahu memperbesarkan ternakan saya nanti.

Saya juga adalah seorang pengamal kitar semula. Jadi dalam stor bawah tangga ada banyak botol-botol plastik kutipan setiap bulan (Saya jual segala barangan bolehkitarsemula setiap bulan ke keling botol).

Kini, saya telah gunakan botol plastik jus dan minuman berkarbonat (botol air mineral tidak sesuai, terlalu lembut) untuk bekas minuman dan makanan. Sudah dua hari saya cuba dan ianya amat memuaskan. Tiada tanda-tanda arnab menggigit botol-botol tersebut. Nanti saya sertakan foto. Saya harap ianya berpanjangan.

3 ulasan:

  1. Salam, kepala nipple boleh dibeli pada harga sekitar RM7-8, dan di pasang terus pada paip PVC. Sumber air dari tangki.
    Mudah dan cepat.

    BalasPadam
  2. sape ade kontack yg lagi murah dari iklan nih yer...
    http://www.mudah.my/Stainless-steel-niples-for-rabbits-4041697.htm

    kalau ade bg tau ler yer.. coz bro joe medula kate leh dapat lagi murah.

    BalasPadam
  3. Kalau yg dlm mudah.my tu mmg saya dah baca iklan tu. Saya mahu yg murah. Kalau RM7-8 masih dikira sgt mahal. Tangki dan paip PVC dah lama siap dipsg. Jadi tinggal nipplenya aje.

    Joe Medula tak bagitau ke, boleh dpt kat mana nipple murah tu?

    BalasPadam