Ahad, Januari 03, 2010

Patah tumbuh hilang berganti

Semasa saya ke Ipoh tempohari dan membeli dua ekor anak arnab betina (Joy dan Munchy), saya ada beli pellet yang mahal sedikit dari yang selalu saya gunakan. Konon-kononnya nakkan arnab saya jadi sihat sebab bau pellet itu memang sedap dan warnanya yang seakan lebih cantik dan bersih. Setelah pellet lama hampir habis, saya mula menggunakan pellet baru dengan mencampur kedua-dua pellet. Anak-anak nampak gemuk dan sihat untuk beberapa hari. Rupa-rupanya arnab itu bukannya gemuk tetapi perut mereka buncit kerana kembung. Dalam masa empat hari, 7 ekor anak arnab telah mati. Keempat-empat anak arnab (Yogurt, Kanon, Oreo dan Candak) yang dibeli di Kuala Kangsar telah mati. Kemudian diikuti Joy, Jack (Holland Lop) dan Junior 1 (NZW). Saya betul-betul sedih kerana kehilangan mereka terutamanya Jack dan Junior 1. Mula-mula saya ingatkan saya terlebih beri hijauan tetapi kedua-dua Holland Lop itu tidak pernah saya beri makan hijauan.

Kemudian saya dapati arnab-arnab dewasa pula mula bertinja lembut. Baru saya terfikir akan penggunaan pellet baru itu. Silapnya saya dalam menilai pemakanan arnab. Terus saya ke kedai membeli pellet arnab yang biasa saya gunakan. Alhamdullilah, tinja mereka mula kelihatan seperti biasa. Ini adalah satu pengajaran yang amat berguna kepada saya dan saya harap anda juga mengambil ikhtibar dari cerita saya ini.

Dalam sibuk-sibuk anak-anak arnab ini mati, pada 28/12/2009, Beyonce telah melahirkan 4 ekor anak yang mirip Stripe tetapi mereka bukan anak Stripe tetapi Elvis.
Dayang juga telah melahirkan 3 ekor anak pada 2/1/2010. Ini merupakan kelahiran pertama kepada mereka.
Saya harap mereka akan membesar dengan sihat dan boleh menjadi induk dan pejantan yang baik. Kedatangan anak-anak baru ini sedikit sebanyak mengubat kesedihan di hati. Patah tumbuh hilang berganti.

2 ulasan:

  1. oooo.. saya nak tanya.. sebab bagi makan yang mahal tu ker depa mati sumer.. ishk..

    BalasPadam
  2. Ya. Nyesal sgt tukar pellet. Sekarang semua dah ok lepas guna pellet jenis lama.

    BalasPadam