Ahad, Januari 24, 2010

Reban tambahan hampir siap



Reban 3 tingkat 9 sel untuk kegunaan arnab-arnab yang bersaiz kecil hampir siap. Reban ini akan dipindahkan ke ladang di Kg Tok Pedu kelak.
Reban ini berlantaikan buluh, berdinding dawai dan berbumbung kepingan GI merangkap perangkap tinja dan kencing. Bekas makanan dibuat dari GI flashing. GI flashing saiz yang sesuai untuk bekas makanan ini sudah habis, jadi selepas ini kami akan buat dari paip PVC yang banyak dalam bengkel/stor saya ini.


Saya bercadang membuat seberapa banyak reban yang dapat dari kayu-kayu terpakai lebihan dari projek masjid tempohari. Berkecamuk habis kayu-kayu yang sebelum ini dikemas rapi. Pemilihan kayu dibuat untuk memaksimakan penggunaan. Yang panjang digunakan untuk membuat bangsal dan yang pendek disambung-sambung untuk dijadikan reban. Lepas habis kayu-kayu ini, saya bercadang untuk membuat reban dari besi-besi lebihan projek menara telekomunikasi pula. Manfaatkan bahan-bahan yang sediada. Kos pun sangat minima. Jika tak guna kayu-kayu ini pun akan reput begitu sahaja. Sebenarnya sebelum ini kayu-kayu ini ada sangat banyak tapi saya dah ubahsuai rumah saya tambah bilik tetamu persis rumah kampung di atas anjung kereta rumah saya.

3 ulasan: